El Raptus a la "Catalunya al través"

El Raptus, el cúter noruec del Moll, participarà a la travessa de velers històrics "Catalunya al través" que aquesta Setmana Santa recorrerà el litoral català, des de Palamós a Sant Carles de la Ràpita,. El Raptus (1932) navegarà al costat del pailebot Santa Eulàlia (1918), la goleta Far de Barcelona (1874), el quetx Ciutat de Badalona (1929). Seixanta grumets, joves menors de 25 anys, participaran a la travessa embarcats als velers i convisquent durant els dos torns de cinc dies que durarà la travessa.

El Moll hi serà representant amb el Raptus que participarà a la "Catalunya al través" amb més d'una vintena de tripulants que es tornaran en quatre etapes de navegació. Alguns d'aquests tripulants ja han navegat amb el Raptus i altres serà la primera vegada i se'ls explicarà i aprendran les característiques pròpies de la navegació clàssica.

El dilluns, 10 d'abril, l'estol passarà per davant d'Arenys i el Maresme, procedent de Palamós i rumb a Badalona. Durant el primer cap de setmana (8-9 d'abril) els vaixells seran amarrats al port de Palamós i el dies 11-12 d'abril seran amarrats a Badalona. El dia 13 l'estol sortirà rumb a la Ràpita on hi arribarà l'endemà al matí. El Raptus no farà aquest tram i tornarà al Port d'Arenys,.

 

El Raptus, un Colin Archer a Catalunya.

El Raptus és un antic pesquer construït el 1932 a Moen, prop Rysor (Noruega) segons els dissenys del mític constructor naval noruec Colin Archer. Arborat en vela cangrea té 10,47 metres d’eslora i és un magnífica embarcació per iniciar-se en la navegació amb vela clàssica. El Raptus originalment va ser batejat amb el nom de Kvik (en noruec pot traduir-se per ‘ràpid’ o ‘veloç’) va ser construït a les drassanes Christensen & Brdr Moen per encàrrec d'Oscar Larsen, pescador de Hvaler, un grup d'illes als límits fronterers entre Noruega i Suècia. La família Larsen va tenir-lo fins a finals dels anys 60 que el va vendre i va exigir a la nova propietat canviar-li el nom: Raptus és un homenatge al motor que portava aleshores, un Rapp-17 (1 cylinder 2-stroke semidiesel).

L'any 1971 el van comprar Rolf i Kari Thrane Steen d'Atle Brynestad (Noruega) i van iniciar un llarg procés de restauració i d'adaptació de l'arbre i el sistema vèlic. Entre els anys 1974 i 1979 va estar arborat de ketch. El 1977 li van canviar el motor i van adaptar-li l’actual British Leyland. Diversos problemes detectats al buc van fer necessària una completa revisió i restauració a les drassanes "Moen & Søn" molt a prop d'on havia estat construït. Aleshores també es va refer la coberta amb teca. El 1983 el compra Werner Viekek d'Hamburg. Des d'Alemanya participà a diverses trobades de Tall Ships i a finals dels anys 90 arriba a les Illes Canàries on queda abandonat. Jordi Llobet, el seu actual armador, el troba i el porta a Barcelona on el recupera despres d'una progressiva i completa restauració, entre d'altres parts, del pal i la botavara. 

Des de la tardor 2014 el Raptus és al port d’Arenys i s’ha incorporat al projecte EL MOLL com a element actiu i plenament operatiu de l’Estudi de Pilots, l’escola de vela  que forma  i prepara tripulants en navegació clàssica.

Contacte