La regata Puig vela clàssica -que se celebra aquesta setmana a Barcelona- ha estat lel moment i 'espai escollit per fer l'anunci del retorn del vaixell Bon-Temps a la Mediterrània. Un presència que es mantenia en secret des del seu trasllat, a mitjan juny, des de Santander al Arenys de Mar. Classicmar s'ha fet càrrec dels treballs de preparació del vaixell i el Moll ha col·laborat amb el seu armador Santiago Godó.
El Bon-Temps és un quetx de fusta amb vela cangrea. Es va construir el 1926 a Pama de Mallorca pel mestre d'aixa Pere Nicolau. La balandra va ser encarregada per l'industrial català Josep Ponsa, amb fàbriques tèxtils de seda natural al Poblenou de Barcelona i a Palma de Mallorca. Més tard passaria a ser del seu germà Jaume, que el va dedicar a la navegació d'esbarjo per les Illes.
Durant els seus noranta anys d'història ha tingut diverses propietats, usos i reformes i procesos de restauració. Els anys 90 canvia de port i de mar i la seva propietària d'aleshores el porta a Santander. Des de 2001 se'n fa càrrec la fundació "Villas del Cantábrico" que l'utilitza de vaixell escola i li fa importants tasques de manteniment i restauració. El Bon-Temps esdevé un element distingit dels festivals del mar de la costa cantàbrica.
El bastiment fa 13 metres d'eslora de casc, mànega 3.58m, cala 1.78 i pesa 13 tones. El pal major mesura 14.5 metres i té una superfície vèlica de 115 metres quadrats. En els seus inicis portava un motor Sant Martín de 15 CV. El cost del vaixell va ser de 20.000 pessetes (10.000 del motor). Un dels seus motors antics, Kelvin 44 ' de 1940, està exposat al hall del museu marítim de Santander.
El Bon-Temps torna a casa
El retorn del Bon-Temps a les aigües mediterrànies té un doble element simbòlic atès que el recupera i se'n fa càrrec Santiago Godó, besnet de Jaume Ponsa, que destaca i ho exemplifica amb la frase: “el Bon-Temps torna a casa”. El retrobament ha tingut un alt component sentimental atès que el vaixell era molt present a totes les generacions de la família, tant als albums fotogràfics familiars com amb elements originals que n'havien conservat.
El vaixell va arribar amb un transport per terra a Arenys de Mar, el passat 16 de juny. Es va muntar pals i es van fer uns treballs mínims per tornar-lo a l'aigua. Aquestes setmanes, Classicmar l'ha estat preparant per poder participar a la regata Puig de vela clàssica però hi ha una llista de treballs pendents per realitzar en la línia de retornar-li la seva originalitat. Una primera actuació serà la recuperar la vela cangrea que portava el pal de mitjana que va ser substituida per una marconi.
El seu armador planteja el retorn del Bon-Temps a aigues mediterrànies amb la voluntat de seguir mantenint la vocació de promoció de la vela clàssica que aquests anys ha tingut a Santander. L'acord de cessió que ha signat amb Villas del Cantabrico també preveu aquesta prioritat i, en especial, Godó remarca la voluntat de ser escola per a joves navegants i el vincle amb “el projecte Estella Maris orientat a persones en risc d'exclusió de Casa de Maria Reina de la Pau i la nova casa d'acollida que s'impulsa al barri mariner de la Barceloneta”.
Una data simbòlica per tot el projecte de retorn del Bon-Temps es la data de 2026 que se celebrarà el centenari de la seva construcció i per aleshores, justament, es planteja el viatge a l'inversa que ha fet ara i poder fer la commemoració també a Santander i altres punts com a Palma, el seu lloc de construcció i origen.
Una Puig molt arenyenca
El Bon-Temps ha participat a la regata Puig amb la bandera del Club Nàutic d'Arenys. Quan torni de Barcelona tindrà amarra al port Balis però això no és un inconvenient per establir i mantenir una estreta col·laboració amb El Moll. La regata d'enguany de la Puig enguan ha tingut una doble participació arenyencs amb els vaixells Bon-Temps i CYPRIS II, el primer a la categoria d'epoca cangrea i el segon a època marconi. També hi ha hagut participació arenyenca a les tripulació de l'Alba, n'és un habitual en Roc Pujol, al Sonata, l'Òscar Bachero, i a l'Izarra.